Vores teori

Har sod indflydelse på en motors levetid?

Det korte svar er ja!

Sod kan desuden være en kilde til forøgede omkostninger gennem motorens levetid.

Mange har den opfattelse, at når motoren ikke kan mere, så er bilen så gammel at den alligevel skal skrottes, og så langt kommer vi ikke, da bilen er blevet skiftet inden. Desværre peger udviklingen mere i retning af en kortere levetid på den nye generation motorer med direkte benzinindsprøjtning og turbo. Førhen kunne man få en indikation af motorens tilstand via f.eks. olieforbruget, der gradvist blev forøget og advarede ejeren om at det nu var tid at handle bil.

Sådan er det desværre ikke mere, da nyere motorer har en tendens til at give op pludseligt, mange gange pga. problemer med knastkæden der som regel ender med et totalt motorhavari. Så står man med en bil, der egentlig er fin, men med en havareret motor og kigger ind i en udgift på kr. 50.000+

Teknisk set ligger problemet i, at de nye motorer med direkte indsprøjtning ikke holder sig selv rene og tillader sodophobning uheldige steder f.eks. dyserne og indsugningssystemet. Efter 50-100.000km ser man en gradvis større indflydelse på benzinøkonomi og effekt.

Holdbarheden forringes ved at der ophobes benzin i motorens smøreolie, der derved fortyndes og mister smørevne. Så længe indsprøjtningsdyserne er nye og rene er ingen problemer, men når de begynder at få en belægning af sod, vil de sprøjte forkert og en lille del af benzinen vil havne i motorolien. Dette forekommer fortrinsvist ved koldkørsel og kolonnekørsel, hvilket vi kender en del til i Danmark. Resultatet er en dårlig smøring af motorens komponenter og knastakselkæde og knastaksel er blandt de første til at give op. De lange serviceintervaller mellem olieskift er et stort plus for de fleste bilejere, med desværre er bagsiden af medaljen denne fortynding af motorolien.

Er man født under en heldig stjerne, vil man få en advarsel i instrumenteringen. Er man ikke, vil man observere en unormal lyd, og så er det slut med motoren. Og i princippet står man så med ”Sorteper”

Kan man undgå det?

Igen Ja!

Motoren kan renses internt og genvinde sin vitalitet, mht. økonomi, effekt og holdbarhed. Renses motoren for sod internt, vil man se markante forbedringer, men det skal dog gøres professionelt, og med de rigtige midler for at det har en virkning. Glem alt om diverse mirakelmidler, gasser og spraydåser. Her skal der helt andre metoder til, og det er uundgåeligt at demontere f.eks. indsugningsmanifolden for at kunne komme til at rense hvor det er nødvendigt. Man kalder der en ”Mekanisk Rensning” eller ”Shellblasting” der foregår med knuste nøddeskaller der bliver blæst ind under højt tryk, så det fjerner sodbelægningerne på indsugningsventilerne og -kanalerne effektivt, uden at lave nogen skade. Luften kan så passere uhindret ind i motoren med den rigtige rotation. Indsprøjtningsdyserne renses med kemi og evt. ultralyd, så forstøvningen igen bliver perfekt og benzinen bliver udnyttet optimalt, som da bilen var ny.

Koster det ikke en bondegård?

Nej!

Vi er specialister i motorrensning og fejlsøgning på motorer, med over 40 års erfaring og sætter en ære i god service og høj kvalitet.

En indledende undersøgelse med kamera, er gratis og uforpligtende. Gratis, fordi vi skal være sikre på at det vi begiver os ud i med en kundebil, også er det rigtige og er nødvendigt. Også fordi kunden skal have en chance for at se os an, inden vi fortsætter.

Typisk koster en shellblasting med effektmålinger før og efter på rullefelt fra kr. 3000,- inkl. moms, (De fleste under kr. 5000,-) hvilket både er en god investering i driftsikkerhed og økonomi, men også i miljøet. Vi laver omfattende fotodokumentation gennem hele processen, så kunden kan få et godt indblik i operationen.

Felt