Nissan Qashqai 1,2 DIG-T med stort olieforbrug.
Kørt 92.000km
Denne Nissan er forsynet med den meget udbredte Renault 1,2 turbomotor, der bliver brugt i mange andre sammenhænge.
Kundens anke var, at olieforbruget er så stort, at man skal efterfylde ved hver tankning, ca. 1l. pr. 1000km, hvilket er uholdbart og en stor miljømæssig belastning.
En grundig undersøgelse afslørede at oliforbruget stammede fra stemplerne, hvilket i princippet er en dødsdom på motoren med en prislap på ca. kr. 35.000,- for en ny. Efter en kameraundersøgelse og lækagetest pegede pilen mere nøjagtigt på olieskraberingene, hvor drænhullerne erfaringsmæssigt bliver lukket af sod så olieskraberingene sætter sig fast og mister deres funktion.
Dette problem ser vi ved mange motortyper og har i den sidste tid arbejdet på en løsning, der ikke involverer udskiftning eller renovering af motoren. Med kemi har vi nu udviklet en procedure, hvor vi i 90% af tilfældene kan forlænge motorens levetid betydeligt og med normalt olieforbrug efterfølgende.
Qashqai’en her fik behandlingen, der tager et døgn og indebærer sodbehandlingen, foretaget gennem tændrørshullet samt olieflush og ny, frisk olie samt oliefilter.
1 måned / 2000km sene lavede vi en efterkontrol. Olieforbruget var nu normalt, dvs. 0.2 l på de 2000km. En kamerainspektion af cylindrene viste også normale forhold og tændrørene var så fine som man kunne ønske sig.
Processen løb i kr. 3500,- på denne bil, men kan selvfølgelig variere ift. model mv. Fakta er, at kunden har fået afbødet en yderst kostbar reparation og har nu fornøjelsen af en driftsikker bil langt ud i fremtiden.